Wednesday, May 2, 2012

SITUAISI 38- PEMUJUKAN

Pemujukan ialah sejenis retorik yang menggunakan bahasa pujukan untuk mempengaruhi pemikiran dan keyakinan orang lain supaya mempercayai sesuatu perkara yang diperkatakan. Umumnya, bahasa ini sering digunakan dalam situasi jual beli, iaitu peniaga cuba untuk mempengaruhi pembeli supaya memberi barangan jualannya. Oleh sebab saya sering mengalami situasi ini, saya ingin berkongsi cerita dengan anda semua.

Pada suatu hari, aku dan rakan telah pergi ke swbuah pasar raya yang berdekatan dengan rumah kami untuk membeli barang keperluan memasak. selain itu, rakanku yang lain juga meminta kami untuk membeli syampu kepadanya. Setelah sampai di pasar raya tersebut, beginilah situasinya:



Aku dan rakan sedang mencari syampu yang dipesan itu. Tiba-tiba datang seorang wanita untuk mempromosikan sejenis syampu kepada kami. Umumnya, wanita ini dikenali sebagai promoter.

Promoter : Adik cari apa?
Aku   : Syampu...(belum sempat aku selesai menjawab, dia telah menyampuk).
Promoter : Oh, yang ini baik untuk rambut!
Aku        : Tapi saya cari syampu yang lain.
Promoter : Yang ini lagi baik dik. Harga pun berpatutan.
Aku        : Tak pelah kak. Yang kami cari harganya lagi murah.
Promoter : Kalau yang murah sangat kurang baik untuk rambut adik.

Aku dan rakanku sudah mula tidak selesa kerana kami seakan-akan dipaksa.

Aku      : Tak mengapa kak. Lagipun kawan kami yang pesan suruh kami beli yang itu.
Promoter: Tak pe dik. suruh kawan adik cuba yang ini pula. Akak pasti, lepas ni dia mesti tak nak dah yang itu.
Rakanku: Ish, akak ni! Kenapa nak paksa kami. Kami sebagai pengguna ada hak nak pilih barang yang kami nak.

Wanita itu, terkedu kerana terkejut dengan tengkingan rakanku itu. Pada pendapat anda, wajarkah rakan saya berbuat sedemikian. Bagi saya wajar kerana, wanita itu terlalu memaksa kami sahingga kami menjadi rimas.

No comments:

Post a Comment