Friday, May 4, 2012

SITUASI 40- TANDA SEMPANG

Cuba anda perhatikan gambar di atas dan kenal pasti kesalahan ejaan yang terdapat padanya. Anda pasti menjumpainya kerana kesalahan itu terang lagi bersuluh. Kesalahan tersebut adalah dari aspek penggunaan tanda sempang. Tanda sempang tidak digunakan di antara perkataan ke dengan angka 14. Perkara ini dapat difahami dengan lebih jelas berdasarkan penyataan di bawah:

Penggunaan tanda sempang merupakan aspek tatabahasa yang sering mengelirukan seseorang.  Penggandaan kata majmuk turut melibatkan penggunaan tanda sempang.  Tanda sempang biasanya digunakan untuk menghubungkan awalan ke- dengan angka bagi membentuk angka bilangan ordinal dan juga untuk merangkaikan angka yang menunjukkan tahun dengan akhiran –an.  Tanda sempang turut digunakan untuk menghubungkan imbuhan dengan kata nama khas serta menghubungkan kata nama dengan ganti nama diri yang merujuk Tuhan.

Setelah berakhirnya penulisan entri ini, maka selesailah tugasan saya bagi kursus Sosiolinguistik Bahasa Melayu. Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih buat pensyarah bagi kursus ini,iaitu Puan Husna Faredza serta rakan-rakan yang telah terlibat sama ada secara langsung ataupun tidak langsung dalam membantu saya bagi menyiapkan tugasan ini.  



No comments:

Post a Comment