Friday, April 6, 2012

SITUASI 25- bahasa satu malaysia

Seperti yang kita ketahui, masyarakat Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum seperti Melayu, India, Cina dan lain-lain lagi. Sesebuah kaum pula mempunyai pelbagai jenis dialek percakapan, contohnya dalam masyarakat Melayu terdiri daripada dialek Kelantan, Kedah, Terengganu dan sebagainya.
Di sini saya tertarik dengan rakan-rakan saya yang berasal dari pelbagai negeri serta mempunyai dialek masing-masing, namun kebanyakan dari mereka berkebolehan untuk menggunakan dialek selain dialek sendiri, contohnya seseorang yang berasal dari Kedah berupaya bercakap menggunakan dialek Kelantan dan sebaliknya. Terdapat juga rakan saya yang berasal dari semenanjung telah berjaya menguasai bahasa percakapan orang Sarawak. Hal ini dapat saya perhatikan melalui perbualannya di laman muka buku. Bagi saya, perkara ini amat menarik.


No comments:

Post a Comment