Wednesday, April 25, 2012

SITUASI 33- pending

Anda pasti pernah menggunakan perkataan ini. Umumnya, istilah ini dapat dilihat pada telefon bimbit apabila penerima mesej tidak dapat menerima mesej yang dihantar dan istilah ini akan muncul pada telefon bimbit penghantar mesej. Namun begitu, kebanyakan pengguna telefon sekarang tidak menggunakan perkataan ini untuk membawa maksud tersebut, malah bagi mereka, isitilah ini membawa maksud seseorang yang tidak memahami maksud terhadap maklumat yang teah diterima, terutamanya secara lisan. hal ini dapat dilihat berdasarkan situasi di bawah:

Saya  : Awak, lepas ni kita pergi ke tembat biasalah.
Rakan: Ok

Kami terus berjalan ke tempat yang dituju. Tiba-tiba, rakanku itu membelok ke kiri, sedangkan destinasi yang sebenar berada di sebelah kanan.

Saya  : Awak nk ke mana tu?
Rakan: Ke kafe la.
Saya  : Buat apa ke kafe?
Rakan: Makanla. awak cakap tadi nak ke tempat biasa. 
Saya :Awak lupa ke hari ni kita puasa. Jadi tempat biasa kita di perpustakaanla.
Rakan: Oh maaf, saya terlupa.
Saya  : Awak ni, selalu pending. Dahla yakin je. Lain kali tanya dulu.

Kami hanya tersenyum sesama sendiri dan terus ke perpustakaan.

No comments:

Post a Comment