Wednesday, April 4, 2012

SITUASI 23- cikgu tandas

Hari ini aku telah selesai membuat pengajaran makro di sebuah sekolah menengah di sekitar Kuala Kubu Bharu. Sesi pengajaran itu bermula kira-kira jam 10.20 pagi hingga 11.00 pagi. Kira-kira 20 minit sesi pengajaran berlalu, terdapat seorang pelajar datang ke arahku dan berkata cikgu tandas. Aku tersenyum dan mengganggukkan kepala. Setelah pelajar itu keluar, aku tersenyum sendiri kerana teringatkan hal yang sama semasa aku belajar di sekolah dahulu. 

Aku   : Cikgu tandas.
Cikgu: Awak cakap saya tandas?
Aku   : Eh, tak cikgu! maksud saya, saya nak ke tandas.
Cikgu: Pandai pun cakap betul-betul.

Berdasarkan situasi di atas, dapat aku simpulkan bahawa percakapan yang terlalu ringkas kadang-kadang akan menimbulkan kekeliruan kepada seseorang dan boleh membuatkan seseorang salah faham akan perkara yang ingin kita sampaikan.

No comments:

Post a Comment