Friday, March 16, 2012

SITUASI 10- tegur-menegur budaya kita

Anda pasti pernah melakukan hal yang sama seperti yang telah ditunjukkan oleh pelawak itu tadi. Saya juga pernah berbuat begitu. Sebenarnya, kita menegur seseorang sedemkikan rupa kerana ingin bermesra dan tidak mahu dikatakan sebagai seseorang yang sombong. Kadang-kadang, teguran seperti itulah yang membolehkan kita untuk memulakan sesebuah perbualan dengan seseorang yang akhirnya menjadikan perbualan itu lebih rancak. Contohnya, situasi di dapur di rumah sewa yang saya duduki sekarang. Saya melihat seorang penghuni baharu rumah sewa saya itu sedang memasak. Jadi, saya mula menegurnya sepeti di perbualan di bawah.
Saya  : Masak ke.
Rakan: Ye, masak sedikit.
Saya  : Masak apa tu?
Rakan: Masak Tom Yam saja. Akak, nak masak juga ke?
Saya  : Akak dah masak tadi. Selalu masak ke?
Rakan: Tak juga. Masa tak ada kelas boleh la masak.
Perbualan berterusan sehinggalah rakanku itu siap memasak. Walaupun perbualan kami hanya dimulakan dengan soalan yang tidak sepatutnya, namun banyak perkara yang kami bualkan, terutamanya mengenai memasak. 

No comments:

Post a Comment