Wednesday, March 21, 2012

SITUASI 13- acu cuba try test

Acu try cuba test. Aku selalu juga mendengar seseorang menggunakan ungkapan ini apabila menyuruh seseorang untuk mencuba sesuatu. 'Acu' dalam dialek Kelantan bermaksud cuba, 'try' dan 'test' juga membawa maksud yang sama. Aku juga pelik mengenai penggunaan ungkapan ini. Jika ditanya kepada cikgu  bahasa Melayuku, katanya penggunaan ungkapan ini dianggap lewah. Namun begitu, aku juga pernah menggunakannya, terutamanya apabila berkomunikasi dengan rakan-rakan yang berasal dari Kelantan. Hal ini pernah berlaku semasa aku berbual dengan rakan sebilikku, iaitu seperti perbualan di bawah :
Rakan  : Intan, cerek ni rosak la.
Aku     : Ye ke? Semalam ok je.
Rakan  : Semalam memang ok. Tapi sekarang ni mentol kecil ni tak menyala. Mesti dah rosak ni.
Aku     : Acu try cuba test dulu. mungkin mentol je yang rosak.
Rakan  : Wah, acu lagi, try, lagi, cuba lagi, test pun ada! Intan ni, semua sama maksud je la.
Aku     : Ops, maaf! Silap la.
Begitulah keadaannya. Aku dan rakanku itu hanya tertawa sesama sendiri.



No comments:

Post a Comment