Tuesday, March 27, 2012

SITUASI 17- tak rugi jika tak sombong

Sombong juga disebut sebagai angkuh, tinggi hati, bongkak dan lain-lain lagi. Sikap ini saya lihat ada pada ramai orang. Namun begitu, saya tidaklah bersikap demikian. Untuk pengetahuan rakan-rakan pembaca, entri ini ditulis kerana telah berlaku satu situasi yang melibatkan seseorang yang sangat sombong dengan orang sekeliling. Ceritanya bermula begini, iaitu terdapat seorang junior saya berada di dalam satu bas semasa perjalanan saya dan rakan-rakan ke Melaka pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad yang lalu. Junior itu berada di hadapan saya dan rakan saya. Pada suatu petang, cuaca amat panas sehingga membuatkan rakan-rakan yang lain tidak selesa. Oleh itu, mereka menyuruh rakan disebelahku untuk menarik langsir supaya dapat menghalang cahaya matahari dari memancar tepat ke arah mereka. Situasi percakapannya pula begini:


Rakan B              : Awak boleh tak beritahu adik di depan tu menarik sedikit langsirnya.Silaulah.
Rakan di sebelah : Adik, boleh tak tarik sedikit langsir tu. (sambil mencuit bahu junior itu).


Kami menganggap junior itu sebagai seseorang yang sombong adalah kerana dia langsung tidak mengendahkan suruhan rakanku itu. Tidak mungkin dia tidak mendengarinya kerana jarak kami tidaklah terlalu jauh. Tambahan pula, situasi yang sama turut berlaku antara kami, iaitu dia tidak mengendahkan pertanyaan kami. Situasi ini berlaku ketika kami minum petang di dewan. Rakanku telah telah bertanya tentang air yang diminumnya. Namun begitu, dia tidak menjawab pertanyaan itu sehinggalah rakanku bertanya sekali lagi. Setelah mengalami kedua-dua situasi itu, kami terus menganggapnya sebagai seseorang yang sangat sombong.

No comments:

Post a Comment